על טראומת השואה
ממצאי מחקר פסיכולוגי חדש שופכים אור על סוגיית כושר הסתגלותם של בני ’הדור השני’ בחברה. על-פי המחקר, אין ודאות כי הללו סובלים מתופעות טרואמה יוצאות דופן. המחקר מתפרסם ב-Journal of Traumatic Stress
מחקר פסיכולוגי חדש, שפורסם שופך אור חדש על יכולת הסתגלותם של בני ’הדור השני’. עד היום, תוצאות מחקרים העוסקים בהעברה של טראומת השואה מדור לדור לא היו חד-משמעיים. לאחרונה, כאמור, נעשה מחקר משותף בין חוקרים מאוניברסיטת ליידן בהולנד וחוקרים מהמרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה. המחקר בחן האם בני דור שני לשואה אכן מסתגלים פחות טוב בתחומי חיים שונים. בניתוח-על נרחב ומסכם נבדקו כל מחקרי השואה שקיימים עד כה ושעוסקים בדור שני לשואה.
במחקר נכללו 4418 נחקרים מ-32 מדגמים. המחקר בדק האם ישנה העברה של ’טראומת השואה’ מהדור הראשון אל הדור השני. טראומת שואה הוגדרה כהעברת סימפטומים כגון חרדה קשה, דיכאון עמוק וסימנים שונים המעידים על פסיכופתולוגיה ובעיות של בריאות נפש. החוקרים הצליחו למפות את המחקרים השונים, כך שחלק מהמחקרים נחשבים כמייצגים יותר את ניצולי השואה (32%) ומחקרים אחרים מייצגים פחות את ניצולי השואה (68%). המדגמים ייצגו נבדקים מישראל (47%) ומארצות נוספות כגון ארה"ב, אוסטרליה ואירופה (53%).
פרופ’ שגיא-שוורץ, ראש המרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה, מדווח כי אפקטים סטטיסטיים משמעותיים של העברת הטראומות מדור ראשון לדור שני, שבאה לידי ביטוי בהסתגלות רגשית פחות טובה של הדור השני, נמצאו רק במחקרים אשר מהם לא ניתן להכליל אל כלל אוכלוסיית הדור השני של ניצולי השואה. לעומת זאת, מחקרים אשר מהם כן ניתן להכליל אל כלל אוכלוסיית הדור השני של ניצולי השואה לא נמצאו כמעידים על אפקטים סטטיסטיים מובהקים של העברת הטראומה מדור לדור ועל בעייתיות כלשהי בתחומים הרגשיים והנפשיים בקרב בני הדור השני. עוד מוסר פרופ’ שגיא-שוורץ, כי ממצאים אלה ישימים במידה דומה לדור שני שגדל בישראל ולדור שני שגדל במדינות אחרות.
לפיכך, המסקנה הסופית היא שבני הדור השני לשואה, בישראל ומחוצה לה, אינם מגלים בעיות מיוחדות כלשהן לעומת קבוצות השוואה ללא רקע של שואה. פרופ’ שגיא-שוורץ מסביר, כי כנראה לחלק ניכר מניצולי השואה הייתה יכולת התמודדות ועמידות שאיפשרו להם להגן על הדור השני מפני הטראומות שלהם, ובאותה מידה איפשרו להם לתפקד בצורה נאותה כהורים ובכך לספק הורות בטוחה והתפתחות תקינה לצאצאיהם.
המחקר התפרסם בכתב העת המדעי "ג’ורנל אוף טראומתיק סטרס" (Journal of (Traumatic Stress של החברה המדעית הבינלאומית לחקר לחץ.
אולי יעניין אותך גם
בעקבות המלחמה, מהן ההחלטות לגבי פתיחת שנת הלימודים האקדמית?
מה למדו האנשים ששינו את ההיסטוריה?
אילו המצאות ששינו את העולם פותחו על ידי סטודנטים?
5 טעויות שכל סטודנט עושה במהלך התואר - ואיך להתמודד איתן
מה כדאי לדעת לפני תחילת שנה א`?
סטודנטים מספרים איך זה ללמוד במכללת ספיר
לכל כתבות המגזין