הפלגה למחוזות אחרים

אלי זילברמן, בוגר תואר ראשון בבית ספר אריסון למנהל עסקים, בתכנית ZELL ליזמות, סוגר מעגל ומעביר לסטודנטים ב-GMBA, סדנת מנהיגות ועבודת צוות, תוך כדי הפלגה על יאכטה.

אהבת? שתף ב:


 
מאת ירון כהן
סטודנט שנה א' בבי"ס רדזינר למשפטים ובבי"ס אריסון למנהל עסקים


היאכטה משייטת מול חופי האיים היווניים, על סיפונה 12 אנשי צוות מיוזעים הנאבקים באתגרים קשים כמעט כמו יורדי הים היוונים שהפליגו בימים לפני אלפי שנים. על אנשי הצוות מפקד "סקיפר" שמעביר להם את המשימות הדרושות לביצוע בכל רגע נתון. הים משנה את מצב רוחו תכופות, וצריך לבצע את המשימות כהלכה כדי שהיאכטה תמשיך לשייט לכיוונה המיועד.
 
תסריט זה אינו לקוח מקורס פיקודי בחיל הים, ואפילו לא מפרק של סדרה ריאליטי בטלוויזיה. כך נראית סדנת מנהיגות ועבודת צוות המועברת על ידי חברת הייעוץ הארגוני Odyssey שבראשה עומד אלי זילברמן, 32, בוגר תואר ראשון מחזור 2005 בבית ספר אריסון למנהל עסקים, בתכניתZELL  ליזמות.
 
כיום, מועברת הסדנא בין היתר גם לתלמידי מסלול היזמות בתכנית הגלובאלית לתואר שני במנהל עסקים ויזמות GMBA במרכז הבינתחומי הרצליה.  שוחחתי עם אלי זילברמן העומד בראש החברה.
 
 
 
קיימים כיום הרבה סוגים של סדנאות לפיתוח מנהיגות בעסקים ובכלל, איך הגעת לרעיון הספציפי של סדנא דרך פיקוד על יאכטה?
 
כבר לפני לימודי התואר הראשון שלי היה לי רקע ימי. הייתי  בצופי ים בנערותי, אח"כ שירתי בחיל הים כמפקד ספינת דבור. בהמשך עבדתי בסדנאות שמפתחות מנהיגות באמצעים אחרים (יבשתיים) וכשעלה לי הרעיון של שילוב התחום הימי עם סדנת מנהיגות ועבודת צוות, נסעתי לחו"ל ללמוד את הנושא וחזרתי עם הידע הדרוש להקמת המיזם. החיים בים במצב של תלות אחד בשני יכולים לפתח תכונות מנהיגות אמיתית ועבודת צוות. הים הוא לא משחק, המשימות בו קשות ומתבצעות בסביבה אתגרית שמאוד מזכירה את עולם העסקים.
 
 
 
מהו היתרון המרכזי לדעתך בסדנא מסוג זה כסדנת מנהיגות?
 
אנו עושים אנלוגיה בסדנא שמראה איך  החיים על ספינה מתנהלים כמו בארגון. הים הוא סביבה דינמית ומשתנה בדיוק כמו הזירה העסקית שמשתנה לעיתים קרובות, ולדוגמא למשתתפים בסדנא שנמצאים על סירה אחת יש את האופציה להתחרות או לשתף פעולה בעת ביצוע משימות עם משתתפים שנמצאים בספינה אחרת, בדיוק כמו חברות בשוק תחרותי.  הקפטן של הספינה הוא המנהל שצריך להוביל את הספינה ליעדה. יש אינטראקציה בלתי פוסקת בין האנשים בה.
 
היתרון המובהק של שיטה זו  הוא יצירת חוויה של לימוד עבודת הצוות והמנהיגות, לא רק בכיתת לימוד אלא בהתנסות של ממש.  בגלל שהחוויה על הספינה כל כך שונה מחוויית לימוד ידע תיאורטי, היא ממחישה את אלמנט עבודת הצוות והמנהיגות בצורה החזקה ביותר. חברי הצוות נדרשים לחיות באותה סביבה קטנה ולעמוד ביעדים משותפים. זו חוויה מעצבת שאף יכולה לשנות יחסים בין אדם לאדם באופן כללי ואנחנו מקבלים פידבקים מאנשים שעברו סדנא כזו, שמספרים למשל על שיפור שחל אצלם ביחסים עם הילדים שלהם. ברור שארגון צריך להמשיך ולתחזק עבודת צוות כזו של אנשיו, אך גם אם מחפשים את ה"זבנג וגמרנו", אפקט השינוי ההתחלתי על עבודת הצוות גבוה מאוד ונשמר בין עובדי החברה לאורך זמן.
 
 
 
איזה סוג של סדנא מועברת לסטודנטים במרכז הבינתחומי הרצליה?
 
הסדנאות מועברות לתלמידי מסלול היזמות בתכנית הגלובאלית במסגרת התואר השני במנהל עסקים, GMBA. בתחילת הסדנא, לאחר שלב של לימודים תיאורטיים, אנחנו נוסעים עם הסטודנטים לאילת לסדנא בת יומיים על יאכטה. על סיפונה של כל יאכטה נמצא יועץ ארגוני וסקיפר שמנהלים את המשימות ומדריכים בין 6-12 משתתפים על כל יאכטה.
 
חברי הצוות נדרשים לבצע משימות שונות ומגוונות כשאחד מהמשתפים מנהל את חבריו, החל מהשטת היאכטה ותפעולה השוטף ועד למשימות הדורשות קבלת החלטות תחת לחץ, ניהול סיכונים, תרגול האצלת סמכויות או משימות הדורשות יצירתיות כמו לדוגמא משימה שתוך 15 דקות על המשתתפים להמציא מכשיר המודד באופן מדויק את מהירות הספינה, כמובן ללא שימוש ב GPS.
 
הסדנא הקצרה הזו נועדה לתת למנהלים כלים שימושיים להתמודדות במצבי לחץ וניהול ומשברים ולהמחיש בזמן קצר את עיקרון עבודת הצוות והמנהיגות כהכנה לשלב הבא בתכנית הלימודים. בשלב זה, שהינו פרי פיתוחו של המרכז ליזמות שבראשו עומד פרופ' רונן ישראל, אנחנו מחלקים את הסטודנטים לקבוצות ומתחילה עבודה על שלושה מיזמים קצרים.
 
השלב הזה נמשך שישה חודשים, כחודשיים לכל מיזם ובו עובדים הסטודנטים על מיזמים בנושא הסביבתי, החברתי והעסקי. הקבוצות מונחות על ידי יועץ ארגוני ומנטור עסקי וכך למעשה מתאפשר לסטודנטים לעבוד ולרכוש ניסיון הלכה למעשה, ללמוד שיטות ניהול מעשיות ולהתמודד עם אתגרים כמו איך להוביל ארגון, איך להוביל אנשים ואיך לרתום לקוחות.
 
עם זאת, הדבר החשוב הוא מתן האפשרות להיכרות מעמיקה של המשתתפים בתכנית אחד עם השני במצבים הקשים ביותר. חילוקי דעות תמיד יכולים להיווצר בין אנשים שמקימים מיזם והסדנא, לדעתי, יכולה לתת כלים כדי למזער את מצבי הלחץ. המשתתפים בסדנא, חלקם כיום מנהלים וחלקם יהיו מנהלים ויצטרכו להוביל ארגון ואנשים בעזרת כל אותם כלים. אחרי השלב הזה בסדנא, צריכים הסטודנטים לבחור שותפים מתוך התכנית ולעבוד על פרויקט שבו הם מקימים חברה.
 
האם אתה מרגיש שתכנית היזמות בה למדת סייעה לך לפתח את עצמך מבחינה עסקית לאחר הלימודים?
 
מאוד. התכנית נתנה לי כלים פרקטיים ליזום ואפשרה לי להבין שהקמת עסק היא דבר בר ביצוע שלא צריך לפחד ממנו.  כמו כן, לימודיי בתכנית Zell ליזמות גרמו לי לחשוב גם בכיוון של יזמות בין לאומית ואכן החברה שלי פונה היום גם לשווקים בחו"ל ולמעשה עיקר לקוחותיה אינם ישראלים.
התכנית פיתחה אצלי את החשיבה הבין תחומית והגלובאלית. לא פחות חשובים הם החברים לדרך שהכרתי במהלך לימודיי, שאכפת להם ועוזרים כל הזמן. אני בקשר עד היום עם האנשים שלמדו איתי. במסגרת תכנית ZELL התאפשר לי להקים מיזם אמיתי בפעם הראשונה בחיי, מיזם שלא הצליח לבסוף בגלל התפרקות הצוות ושוק קטן מדי שהיה למוצר. עם זאת, כולנו למדנו מכך והפקנו לקחים עסקיים לעתיד.
 
כיזם שהגשים את עצמו, מהו הטיפ שאתה יכול לתת לדור היזמים הבא?
 
אין קיצורי דרך. יזם חייב לעבוד קשה ולהיות הכי מקצוען במה שהוא עושה ורק ככה הוא יוכל לייצר ערך מוסף ללקוח שלו ולקבל בעבורו תמורה כספית.
 
 
 
 
האם מי שאינו תלמיד בתכנית היזמות של ה GMBA יכול ליהנות מסדנאות כאלה?
 
בימים אלה מתגבשת תכנית לשיתוף פעולה עם ארגון הבוגרים של המרכז הבינתחומי הרצליה לקיום הפלגות  שמטרתן, מעבר להתנסות הימית הייחודית, היא חיזוק הקשרים בין בוגרי המרכז הבינתחומי והרבה כיף, כאשר המטרה היא שחלק מההכנסות יתרמו לפרויקט "מקום בלב".
 
דני צוקרמן, סטודנט בתכנית ה- GMBA, שכבר עבר את הסדנא על היאכטה באילת, מספר שקצת הופתע כאשר "באמצע" התואר עוזבים את ספסל הלימודים ונוסעים לאילת. "זה היה מאוד לטובה בגלל העיתוי, אמצע התואר, כך שהנסיעה הוציאה אותנו קצת מהשגרה. זה בהחלט גרם לכולנו לחשוב מחוץ לקופסא. הסדנא נתנה לנו כלים להתמודדות עם מצבי לחץ, עזרה בגיבוש החברתי וכן בהיכרות טובה יותר אחד עם השני בגלל הסיטואציה הלא שגרתית שבה היינו.
 
האם הסדנא אפשרה לך לזהות פרטנרים מתאימים להמשך העבודה על המיזמים בלימודים?
 
הסדנא על היאכטה תרמה מאוד לבחירה שלי, משום ששם ניתן היה להתרשם בצורה הכי חזקה מהאישיות של כל אחד. זו הייתה הפעם הראשונה שכולנו עברנו חוויה כזו כצוות. עם זאת, את הפרטנרים למיזמים בחרתי בסופו של דבר גם לפי קריטריונים אחרים שגיליתי בהמשך, כמו תחומי עניין ו"שפה" משותפת.
 
מהו הדבר שתיקח איתך לעולם היזמות מהסדנא הזו?
הסדנא אפשרה לכל אחד למצוא את המקום שהוא מתבלט בו ויכול לתרום בו. למשל,  מי שאוהב לקחת סיכונים, מי שאוהב לעבוד "מסודר" ומי שחשוב לו הגיבוש של הצוות. כאשר מתנסים במשימות משותפות על סירה אחת קטנה, הדברים הללו מתגלים במהירות וזה אפשר לי לגלות את המקום שלי . כמו כן, המפגש עם אלי, שהוא כיום יזם מצליח, היווה לנו מקור לאופטימיות לגבי עולם היזמות והוכיח לנו שבעזרת שילוב של רצון ויכולות אפשר בהחלט להצליח.
 

אולי יעניין אותך גם

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד במכללת ספיר

מאת: , 16/11/2021
סטודנטים מספרים על המכללה האקדמית ספיר - מה הם באמת חושבים על התואר, הקמפוס, המרצים והאווירה אחרי השיעורים? לכתבה המלאה >>

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד במכללת צפת

מאת: , 15/11/2021
מה חושבים הסטודנטים של המכללה האקדמית צפת על הלימודים? הנה כל מה שיש להם להגיד על התואר, הקמפוס, המרצים ועוד. לכתבה המלאה >>

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד בקריה האקדמית אונו

מאת: , 14/11/2021
מה מספרים הסטודנטים שלומדים היום בקריה האקדמית אונו על הלימודים, הקמפוס, התכנים והאווירה בתואר? לכתבה המלאה >>

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד באוניברסיטת בן גוריון

מאת: , 14/11/2021
מה מספרים הסטודנטים על הלימודים באוניברסיטת בן גוריון? הנה מה שחושבים הסטודנטים על הקמפוס, הקורסים, המרצים והאווירה בבאר שבע. לכתבה המלאה >>

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד באוניברסיטה הפתוחה

מאת: , 10/11/2021
סטודנטים מספרים על האוניברסיטה הפתוחה - מה דעתם על התואר, על השילוב בין עבודה ולימודים, על המרצים ועל הקמפוס? לכתבה המלאה >>

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד באוניברסיטת אריאל

מאת: , 9/11/2021
מה מספרים הסטודנטים על הלימודים באוניברסיטת אריאל בשומרון? הבאנו לכם חוות דעת של סטודנטים שלומדים היום באריאל ומספרים על המרצים, הקמפוס, האווירה בלימודים ועוד. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
כתבות אחרונות
עדכונים אחרונים באתר
חדשות ועדכונים
עכשיו בפורום
מלגות חדשות
ימים פתוחים